Drepturile pacientilor(asiguratilor):
*sã îşi aleagã medicul
* sã se înscrie pe lista unui medic de
familie pe care îl preferã
* sã îşi schimbe medicul de familie ales
numai dupã cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
* sã beneficieze de servicii medicale,
medicamente, materiale sanitare şi dispozitive
medicale;
* sã efectueze controale profilactice;
* sã beneficieze de servicii medicale în
ambulatorii şi în spitale;
* sã beneficieze de servicii medicale de
urgenţã;
* sã beneficieze de unele servicii de asistenţã stomatologicã;
* sã beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;
* sã beneficieze de dispozitive medicale;
* sã beneficieze de servicii de îngrijiri
medicale la domiciliu;
* sã li se garanteze confidenţialitatea
privind datele, în special în ceea ce priveşte
diagnosticul şi tratamentul;
* sã aibã dreptul la informaţie în cazul
tratamentelor medicale;
* sã beneficieze de concedii şi indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate în condiţiile legii.
Obligaţiile pacientilor(asiguraţilor):
• să se înscrie pe lista unui medic de familie;
• să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
• să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;
• să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificarilor datelor de identitate sau a modificarilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi;
• să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;
• să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar;
• să prezinte furnizorilor de servicii medicale
Dreptul la sănătate prin informare!
Un pacient informat poate alege singur. Unul dintre cele mai importante drepturi ale pacienţilor din Carta Europeană a Drepturilor Pacienţilor este cel la informare.
Cand mergeţi la medic, nu ezitaţi să îi puneţi cât mai multe întrebări este boala dvs., evoluţia acesteia, tratamentele care pot fi urmate şi ce riscuri există. Trebuie să întrebaţi medicul cum va va influenţa viaţa boala şi tratamentul şi ce se va întâmpla dacă nu veţi urma tratamentul şi nu veţi urma recomandările medicului.
Medicul poate lua cele mai bune măsuri terapeutice pentru pacient dar trebuie să vi le explice pe înţelesul dvs. Daca medicul foloseşte cuvinte pe care nu le înţelegeţi, nu ezitaţi să îl întrerupeţi şi să îl întrebaţi ce înseamnă cuvântul respectiv.
Oricând puteţi cere să consultaţi şi un al doilea medic.
Daca credeţi că informaţiile medicale vă provoacă suferinţă, puteţi cere medicului să nu vă mai informeze. Puteţi solicita ca o altă persoană apropiată să fie informată în locul dvs.
Atenţie! Rudele şi prietenii nu pot fi informaţi despre evoluţia bolii decât cu acordul dvs.
Daca aţi fost internat, la externare puteţi cere un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului şi îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării.
Consimţământul informat.
O persoană nu poate fi tratată medical fără consimţământ. Prin consimţămantul liber şi informat se înţelege dreptul pacienţilor de a participa la deciziile care îi privesc.
Consimţământul informat nu reprezintă doar un formular pe care pacienţii să îl semneze fără să înţeleagă care sunt posibilele urmări. Înainte de a semna, pacienţii trebuie să primească informaţii, să le înţeleagă şi să le ţină minte, să analizeze situaţia şi să ia decizii. Bolnavul va trebui să fie capabil să explice altora, în termeni simpli manevra la care se supune.
Consimţământul informat a apărut din nevoia ca oamenii vulnerabili să nu fie exploataţi. Nu trebuie obţinut consimţământul în cazurille în care pacientul este inconştient sau este incapabil de consimţi din altă cauză sau când riscul dezvăluirii situaţiei de fapt determină o ameninţare psihologică serioasă.
Confidenţialitatea informaţiilor
Fiecare pacient are dreptul la confidenţialitatea informaţiilor privind starea sa de sănătate, diagnosticul formulat şi metodele de tratament, dar şi la respectarea intimităţii pe parcursul desfăşurării examinărilor, consultaţiilor şi tratamentelor medicale şi chirurgicale.
De asemenea, toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
Dreptul la demnitate
Pacientului trebuie sa i se respecte dreptul la intimitate, dreptul la dreptul la tratament împotriva durerilor, dreptul la un sfârşit demn, protecţia integrităţii corpului, respectarea vieţii private şi principiul nediscriminării.
Dreptul la îngrijiri medicale.
Pacientii au dreptul la tratament si îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate
Pacientii au dreptul de a fi respectaţi ca persoane fără nicio discriminare
Pacientii au dreptul de a cere şi obţine o altă opinie medicală
Pacientii au dreptul să refuze sau să oprească o intervenţie medicală asumându-şi, în scris, răspunderea pentru decizia sa (urmările refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului)